#18 Contentplan in 8 stappen
Plan je content in 8 stappen
Je weet dat je tegenwoordig overal ‘aanwezig’ moet zijn om je met je bedrijf te profileren en je te onderscheiden. Omnichannel, zoals dat heet. Online en offline, via social media en nieuwsbrieven. En je wilt er graag gebruik van maken en van profiteren, maar het kost je zo veel tijd en moeite. Ook om te bedenken WAT je nu moet plaatsen, jouw content.
Dus je zet ad hoc wat dingen op je Facebook-pagina, bedenkt op het laatste moment dat je nog een nieuwsbrief wilde versturen deze maand, bedenkt acties als het even rustig is, of realiseert je opeens dat je al een tijdje je website niet hebt bijgewerkt… en je belooft jezelf elke keer dat je het volgende keer wat meer structuur zal geven.
Dan is dit de uitkomst!
Een actieplan die er in 8 makkelijke stappen voor zorgt dat je jouw marketingacties en contentplan goed, eenvoudig en met minder tijd kunt
- opzetten
- inplannen
- klaarzetten en
- bijhouden
Plan eens per halfjaar of kwartaal een dagdeel voor jezelf in om dit actieplan in te vullen en de rest van de periode hoef je nog slechts 1 uurtje per week te besteden om alles up-to-date te houden.
En de rest van de tijd?... Kun je gewoon ondernemen, daar waar jij goed in bent!
Wat heb je nodig?
- jaar- of maandplanner (papier of digitaal, bijv. Excell, Trello)
- agenda
- issuekalender (via www.issuekalender.nl of www.inhaakkalender.nu)
- overzicht van reeds gemaakte afspraken (bijv. deelname aan beurs o.i.d.)
Eventueel:
- account planningtool, bijv. Hootsuite.com, Bufferapp.com of Planoly (voor Instagram)
Tip #1
Hootsuite en Buffer zijn online tools om je social media kanalen te kunnen beheren en content in te plannen. Ook Facebook beschikt over een tool om je zakelijke pagina (incl. gekoppelde Instagram account) te plannen: Facebook Business Suite.
Deze tools zorgen ervoor dat je niet elk bericht hoeft te plaatsen op het moment zelf. Zo kun je makkelijk alle content vooraf voor enkele dagen of weken inplannen.
Dat scheelt tijd!